My Headlines

Thursday 13 June 2013

PUISI : APALAH ERTINYA....



 photo Kesepian_zps0e9d0db5.jpg 

Apalah ertinya....


Apalah ertinya.... 
jika saban waktu dan tikanya
bergelumang bergulit seiring hentakan ketentuan hiba 
hati dihasut kehadiran sang karma kekecewaan fanatik
menguasi jiwa tak ketentuan jadinya
memberontak....
menangis....
menjerit....
mengenang....
meratap....
merayu....
mengaibkan jiwa kelakian ku
aku malu dengan diriku sendiri





Apalah ertinya....
mendewakan kedatangan 2013
jika kerektor diri hanya kepura puraan
melakon babak babak kegembiraan yang sinis
cuba memperdayakan sesalan hati
kesumat yang menghadirkan dendam jitu
irihati pada kebahagian 
namun....
hati manusia tak pernah bersubahat dalam 
apa jua pembohongan....
apa jua penipuan....
maaf sang arjuna dan melati
aku tewas....
aku pasrah....
dengan hati ku sendiri

Apalah ertinya....
jika kehadiran 2013 menambahkan
gundah gulana dihatiku
kekosongan yang akan 
menghimpit....
menujah....
menikam....
disetiap rona rona nafasku
mengazabkan kejituan perjalanan
kembara hidupku.... bersendirian
aku masih sendiri lagi

Apalah ertinya....
jika aku mendustai sahabat sahabat kalian
aku manusia kerdil
hanya sekadar menghitung hari
memperjudikan sisa sisa hidup
kepayahan dalam kesengsaraan azali
tapi....untuk sahabat sahabat
aku rela....
aku tega....
mengabdi diri umpama sebatian lilin
membakar menerangi jiwa jiwa 
yang sudi menerima kehadiranku

Selamat menyambut tahun baru 2013
buat sahabat sahabat kalian
salam sejahtera, dimana saja anda berada
semuga 2013 membawa sinar
kemuliaan dan keinsafan dalam hidup
kalian.


Nukilan : Sulaiman Kamal
Disember 30, 2012   9:27pm 
(terciptanya puisi ketika berseorangan malam menyambut tahun baru 2013)


 photo senjakala012_zps9e1a68f0.jpg

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ShareThis