My Headlines

Wednesday 17 July 2013

PUISI : AKU, RAMADHAN DAN MEMORI....



 photo RinduRamadhan_zps981a0ce8.jpg 

Aku, Ramadhan Dan Memori....

Marhaban ya Ramadhan
ungkapan yang sering kali
kedengaran kala Ramadhan menjelma
saat umat islam menunaikan ibadah puasa
melaksanakan rukun islam yang ke3
saat insan lain bersama keluarga
meraikannya....
namun kini tiada bagiku
kesendirian aku laksanakannya
walau tersentuh jiwaku
menyusuri hari harinya dengan tabah
menghambakan diri pada tuntutan ilahi
dengan sisa-sisa nyawa yang masih ada
aku pasrah pada ketentuannya

Ada ketikanya
tidak dapat ku menahan lelehan airmataku
ketika azan bergema
terimbau memori nan silam
tika bersama keluarga tercinta
suatu waktu dahulu
Ahh! titisan demi titisan mengalir airmataku 
aku rindu teramat suasana itu
kerinduan yang tidak dapat ku bendung lagi
makin deras airmata membasahi pipiku
kala juadah ku jamah
Ya! Allah, Ya! Allah, Ya! Allah
maafkan aku kerana melimpahi airmataku
didepan rezekimu
aku tidak terdaya menahannya

Meski kedua kalinya aku lalui suasana ini
kenapa detik dan waktu kini
hatiku rasa pilu
hatiku rasa sayu
hatiku rasa sedih
kenapa aku disajikan dengan rasa ini
persoalan "kenapa" menerjah dilubuk benakku
aku sendiri tidak mengerti
tercari cari aku, kenapa?
ya Allah....
kau zahirkanlah yang haq itu adalah haq
kau zahirkanlah yang batil itu adalah batil
kaulah yang maha gagah
maha mengetahui lagi maha kuasa



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ShareThis